Op naar het zuiden van Thailand - Reisverslag uit Maarheeze, Nederland van Maaike Kuepers - WaarBenJij.nu Op naar het zuiden van Thailand - Reisverslag uit Maarheeze, Nederland van Maaike Kuepers - WaarBenJij.nu

Op naar het zuiden van Thailand

Blijf op de hoogte en volg Maaike

04 Juli 2014 | Nederland, Maarheeze

Daar is ze weer. Zittend in de nacht bus van Chiang Mai naar Bangkok ( 12 uur ) om daar vervolgens morgenmiddag weer een vlucht te hebben naar Surathani (1 uur ) en vanuit daar de boot naar,jawel, Koh Tao! (1,5 uur )Yes we gaan naar de eilanden !
Eerst zal ik jullie mijn gruwelijke vette ervaringen op Chiang Mai delen..
We kwamen woensdag morgen om 6.15 uur in de morgen aan op Chiang Mai. Werden gedropt op een tankstation om vervolgens na een half uur opgehaald te worden Door een taxi. We hadden ons guesthouse al geboekt genaakt Julie ! We hadden er zulke leuke dingen over gehoord dat we daar zelf een kijkje wilde nemen. En inderdaad ,wat een fucking vet hostel. Helemaal in de stijl Vd hippies met allemaal lounge banken. Er is geen 24 u receptie dus we moesten wachten tot 8 uur. Ik heb me eigen op zo bank gelegd en schoot tegen 11uur pas wakker. Heel de ruimte zat vol met allemaal backpackers en dat schept meteen een band. Wat een gezellige sfeer. Het was er wel heel erg oud en terug in de tijd. Geen airco. 2 persoons bed waar eigenlijk maar 1 man in kon en een badkamer waar je je kont niet kon keren. Maar dat is backpacken dus ik was er kei blij mee dit ook eens mee te mogen maken. We keken uit over de lounge tuin met hangmatten en lounge stoelen. Super gezellig. Na een heerlijke douche,wat gegeten te hebben zijn we een scooter gaan huren. We zijn de stad wat gaan herkennen en zijn uiteindelijk helemaal bovenin de bergen beland bij een super mooie grote buddha met tempel. Vervolgens reden we weer terug naar ons hostel om daarna een hapje te gaan eten. We besloten op de straat bij een kraampje wat te eten omdat dit typisch thais is. Overheerlijk ! Ik had Rice with pork Spicey. Ork ork ork,pork eet je met een.... juist Japanse stokjes. Stuntel eerste klas ! Maargoed als de honger overheerst komt het heus wel binnen. We zijn nog langs de hoeren straat gelopen maar al gauw besloten we terug te gaan naar het hostel en daar te chillen. Wat een saaie stad is Chiang Mai in de avond. Werkelijk niks te beleven of stappen. Chiang Mai staat echt bekend om zijn excursies. En die hebben we een gedaan. Gewoon geen woorden voor, zo geweldig ! We zijn naar de olifanten farm geweest. Thailand staat er op bekend dat de meeste olifanten excursies de olifanten mishandeld worden en niet goed voor gezorgd. Een olifant hoort natuurlijk in het wild thuis en is natuurlijk niet bestemd om een excursie mee te doen. De meeste olifanten worden tot bloeden toe geslagen om maar een track Door de jungle te doen met een aantal mensen op hun rug. Dit wilde ik absoluut niet !!!!! Er zijn enkele opvang centrums waar zulke olifanten zitten maar wel echt goed verzorgd worden en commando's zijn geleerd waardoor je er wel excursies mee kunt doen. We kwamen aan op een stuk land wat ik niet kan beschrijven zo mooi. Werkelijk waar alles wat een olifant winst. Heel veel groen. Veel water en vooral veel bananenbomen ! Dit beloofde al veel goeds. Een Vd trainers kwam ons ook persoonlijk halen bij het hostel en daarna ook terug brengen. We kregen een pak ( broek en shirt ) van daar zodat we allemaal een waren en er geen kleding eventueel kapot zou gaan. Eerst kregen we instructies en info over de olifant. Eigenlijk eet een olifant de hele dag Door en haalt daar ook zijn energie uit. Een olifant onthoud alles goed of kwaad en zal je hier zo nodig ook voor terug pakken. Ook werd er nogmaals uitgelegd dat deze opvang duidelijk niet mishandelde en van onze fooi mishandelde olifanten uit die omgeving haalde om ze zo te redden. We keken uit over hun landschap en natuurlijk op de olifanten. Voor onze en de olifanten hun veiligheid zaten ze nu aan een ketting. Maar na de excursie en snachts mochten ze gewoon los op hun land. Ook hadden we een stok met een punt eraan. Dit was om de olifant te corrigeren. De olifant heeft zo dikke huid dat een tik er tegen aan hij dat niet voelt. We kregen ook wat Thaise commando's aangeleerd. Yout =stop en Paai =vooruit Zaai =achteruit en zo nog wat woordies. Hierna was het zover. We mochten ze gaan voeren. Je kunt je niet voorstellen hoe tam een olifant kan zijn. Ik kon hem gewoon over zijn tong aaien,bij zijn slurf pakken. Het was vrij eng zo groot beest een banaan te voeren van nog geen 5 cm haha. Toen we eenmaal.een beetje aan de beesten gewend waren mochten we erop. Appeltje eitje. Vasthouden aan de oren en de buik deed hij zijn poot omhoog en liften je zo omhoog en voor je het wist zat je in zijn nek. Wat een hoogte ! Pfoehhhh !! Na wat geoefend te hebben met de commando's was het tijd voor lunch voor zowel ons als de olifant. Hierna mochten we per 2 de olifant zelfstandig begeleiden tijdens de track Door hun land. Zo gingen we stijl omhoog stijl naar beneden over een brug en Door het water. Fantastisch. Minder puntje was dat de olifant voor ons een kleintje aan hem vast had zitten die nogal van spelen hield. Omdat het bakken met tuiten had geregend was het glad en gleed de kleine uit. Die van ons keurde dit niet goed en stormde er op af. Gelukkig na in paniek YOUT YOUT YOUT te roepen besloot hij net op het nippertje te stoppen en viel het nog mee buiten dat mijn hart overal stond te bonken als een gek. Uiteindelijk werden de olifanten in het meer Door ons gewassen en mochten we kunstjes doen op hun. Ik ging eerst zitten en meteen kreeg ik een slurf met water in mijn gezicht. Zo dat was duidelijk. Het hoogte punt van deze trek was toch wel het zwemmen met de olifant. We gingen in een dieper meer en gingen boven en onder water. We zaten er boven op en alleen mijn hoofd stak af en toe nog boven water. Super gaaf ! Dit was het einde Vd tour. Ik kan wel spreken over een goed opvang huis met veel zorg en liefde voor de beesten. Buiten dat was het een ongelooflijke ervaring. S'avonds natuurlijk bek af en vroeg slapen en de backpack weer inpakken. Vandaag zijn we nog naar een rijder tempel geweest , hier zitten echte tijgers in allerlei formaten waarbij je in de hokken mag voor foto's te maken. Deze staat er om bekend de tijgers heel erg te drogen (drugs en kalmerend middelen toe te voegen bij de beesten ) anders is het natuurlijk niet mogelijk met ze op de foto te gaan. Dit staat mij erg tegen totdat ik erachter kwam dat de kleintjes van 2 tot 4 maanden dit niet hebben. Daarom besloot ik toch te gaan kijken. Heb alleen betaald voor de kleintjes. Toen ik binnen kwam zag ik de tijgers zo loom als iets liggen met totaal geen leven erin. Ze bewogen niet en bleven steeds liggen. Nou mooie foto's kunnen dat niet worden maargoed. We werden in het hok Vd kleintjes gelaten en deze waren lekker speels. Bleven niet stil zitten voor de foto maar alles beter dan dat drogeren. Al met al een bijzondere ervaring maar ook een naar gevoel.
Nu gaan we dus naar het zuiden van Thailand en beginnen in Koh Tao. Schijnt een prachtig eiland te zijn met vooral veel water excursies dus we zullen zien.

Tot de volgende.
Liefs , Maaike

• 04 Juli 2014 - 15:30

Je Moeder:

Het meeste wist ik natuurlijk al, toch weer geweldig om te lezen. X

• 04 Juli 2014 - 15:35

Marie-Jose:

Hoi Maaike

Bij het vorige verhaal vertelden Berdien en Jan dat ze foto's hadden bekeken op facebook, ik heb dat niet.

Via Erik's facebook heb ik gelukkig toch foto's kunnen kijken.

Op naar het zuiden.

Groetjes Marie-Jose

• 04 Juli 2014 - 15:44

Miryam:

Ohhh schatteke wa maakte gij toch allemaal mee geweldig xxx

• 04 Juli 2014 - 19:42

Jan En Antoinette:

Hadden het verhaal gisteren al van Hanneke uit de eerste hand. Maar jouw verhaal blijft hartstikke leuk om te lezen. Veel plezier op de eilanden.

• 05 Juli 2014 - 10:44

Berdien:

Wat een verhalen.
    Wat een ervaringen. Fantastisch!

En wat mensen allemaal doen voor toerisme.

• 05 Juli 2014 - 11:23

Riet :

Hoi Toet,

Wat 'n geweldig verhaal ,maar ook 'n beetje zielig voor die beesten .
    Ik zou ook niet betaald hebben voor zoiets om te zien.
    We genieten telkens weer van jou verhaal.
    Ben benieuwd naar de volgende stap die je gaat beleven.

Dikke knuffel van Piet en Riet

X

• 06 Juli 2014 - 10:55

Carla.:

Hoi meid.
    Leuk je verslagen te lezen,wat heb je al veel beleefd.
    Geniet van de reis.
    Groetjes van Carla en Ton. xxx

• 06 Juli 2014 - 20:31

Wendy:

Leuk om weer een nieuw verhaal te lezen! Volgens mij vermaak je je prima daar! Veel plezier xx